Samrådsgruppen för kommunala arkivfrågor bildades 1984 av Riksarkivet, Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet, som ett beredande samarbetsorgan mellan det statliga arkivväsendet och de primär- och landstingskommunala sektorerna.
Enligt sin arbetsordning ska samrådsgruppen främja samverkan mellan stat, kommuner och landsting inom arkivområdet, till gagn för utvecklingen av arkivfrågorna. Tonvikten ska ligga på de frågor som är av gemensamt intresse för den offentliga sektorn. Samrådsgruppen utarbetar råd om bevarande och gallring inom en rad kommunala områden.
Foto från mötet 2020-11-18
Samrådsgruppen i september 2019
Samrådsgruppen består av nio ledamöter. Tre ledamöter utses av Riksarkivet och tre ledamöter vardera för kommuner respektive landsting utses av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Ordförande och sekreterare utses inom gruppen för en tid av ett år. Ledamöternas namn återfinns under rubriken Kontakter.
Verksamhetsplanering 2022
Samrådsgruppen upprättar för varje kalenderår en verksamhetsplan liksom en verksamhetsredovisning för föregående år. Tidigare verksamhetsplaner/-redovisningar finns i listan nederst på sidan.
Hemsidan
Redaktion för webbplatsen är hela Samrådsgruppen. Frågor och synpunkter på hemsidan mottages tacksamt.